Stop pijanym kierowcom

Stop pijanym kierowcom

Pod koniec ubiegłego tygodnia w Urzędzie Miejskim w Łomży odbyła się konferencja podsumowująca pierwszy etap kampanii społecznej pt. “Powstrzymać pijanego kierowcę”. W jej trakcie nagrodzono 13 “odpowiedzialnych sklepów w Łomży” oraz podpisano “Łomżyńską Koalicję na rzecz Odpowiedzialnej Sprzedaży Alkoholu”.

– Dla nas z perspektywy samorządu najważniejsze jest to by prowadzić systematyczną profilaktykę, by uczyć dzieci i młodzież konsekwentnego wychowania w trzeźwości. To co teraz proponujemy łącznie z Narodowym Kongresem Trzeźwości, to ogólnonarodowa troska o trzeźwość o to, abyśmy w setną rocznicę odzyskania niepodległości mogli powiedzieć, że tak naprawdę wolność, to nie tylko wolność od najeźdźców i zaborców, ale przede wszystkim to wolność wewnętrzna, bez wszelkich uzależnień – mówiła zastępca prezydenta Łomży Agnieszka Muzyk. – Ta kampania jest jednym z bardzo poważnych działań mających na celu przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa ludziom, którzy są “Bogu ducha winni”, a są narażeni na nietrzeźwych kierowców. Jeżeli ktoś po spożyciu alkoholu decyduje się wsiąść do samochodu, tak naprawdę podejmuje drastyczną decyzję związaną z zagrożeniem bezpieczeństwa nie tylko dla siebie, ale także innych uczestników ruchu drogowego – podkreślała dodając, że przez takie zachowanie ginie wielu młodych, utalentowanych ludzi, którzy mogliby być siłą naszego kraju.

– Ważne żebyśmy uzmysłowili sobie, że w sprawie wsiadania osób nietrzeźwych za kierownicę możemy być nieobojętni i na to się nie zgadzać – mówił prezes stowarzyszenia RoPSAN, Bogusław Prajsner. Podczas konferencji przedstawił on wyniki badań z udziałem “tajemniczego klienta” jakie przeprowadzono we wrześniu i w listopadzie tego roku w Łomży. Badania dotyczyły czterdziestu pięciu losowo wybranych placówek handlowych prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych (sklepy, markety i stacje paliw). W rolę “pijanego kierowcy” wcieliła się osoba mająca doświadczenie sceniczne, która przeszła odpowiednie szkolenie przygotowujące do udziału w projekcie. – Niestety okazało się, że ponad połowa łomżyńskich sprzedawców wolała nie zauważyć, w jakim stanie znajduje się klient kupujący w ich sklepie alkohol, który na dodatek trzyma w ręce kluczyki do samochodu i wykłada je podczas badania na kupowanym “czteropaku piwa”. Najgorsza sytuacja jest na stacjach paliw, najlepsza w super i hipermarketach – informował prezes Prajsner. Dodawał, że takie zachowanie nie jest “niedopatrzeniem”. – To brak odpowiedzialności i lekceważenia prawa, którego konsekwencją może być bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia i życia mieszkańców miasta.

W gronie badanych znalazły się jednak placówki, które kategorycznie odmówiły sprzedaży alkoholu “tajemniczemu klientowi”. Konferencja była doskonałą okazją, aby im podziękować Certyfikaty “Odpowiedzialny sklep w Łomży” otrzymało łącznie 13 sklepów, marketów i stacji paliw. Są to: sklep spożywczy “abc” (ul. Długa 21), Sklep “ALEX” (ul. por. Łagody 10), supermarket “Biedronka” (Al. Legionów 58A, Al. Piłsudskiego 121), sklep “Lewiatan” (ul. Reymonta 1A), supermarket “LUX” “Społem” PSS (Al. Legionów 105), supermarket “MILA” (ul. Wojska Polskiego 20), stacja paliw ORLEN (ul. Szosa Zambrowska 100), Sklep spożywczy (ul. Prusa 10), sklep “Społem” PSS (ul. ks. Janusza 23), supermarket “Stokrotka” (ul. Prusa 8A, ul. Sybiraków 13), hipermarket “TESCO EXTRA” (ul. Zawadzka 38).

Podpisana została także “Łomżyńska Koalicja na rzecz Odpowiedzialnej Sprzedaży Alkoholu”. Grupa osób z różnych środowisk ma zachęcać do podjęcia działań interwencyjnych, ograniczających dostępność alkoholu dla osób nietrzeźwych, a przede wszystkim kierowców. – Nic tak nie działa jak dobra kontrola społeczna – podsumowała Agnieszka Muzyk. Na zakończenie konferencji odbył się panel dyskusyjny m.in. z udziałem biskupa pomocniczego Diecezji Łomżyńskiej Tadeusza Bronakowskiego, któy od lat przewodniczy Zespołowi Konferencji Episkopatu Polski ds. Apostolstwa Trzeźwości.

 

UM Łomża

Related posts

Leave a Comment