Łomża stawia na elektromobilność

Łomża stawia na elektromobilność

Dwie stacje szybkiego ładowania samochodów elektrycznych zostały uruchomione w Łomży. Dwuletnią umowę na ich obsługę podpisał z firmą Engie prezydent miasta Mariusz Chrzanowski. Do 30 czerwca przyszłego roku będzie można doładowywać auta bez żadnych opłat. – Nie boimy się nowoczesności, chcemy być miastem nowoczesnym – podkreśla włodarz nadnarwiańskiego grodu.

Ładowarki stanęły w dwóch lokalizacjach. Jedna na Starym Rynku, obok Ratusza o mocy 2×20 kW, druga zaś o mocy 2×11 kW w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacji przy ul. Spokojnej. Na podstawie podpisanej umowy firma Engie przez kolejne dwa lata będzie odpowiedzialna za obsługę systemu w Łomży. Są to pierwsze stacje ładowania elektrycznego w naszym mieście. Do 30 czerwca przyszłego roku nie będą pobierane żadne opłaty za ładowanie pojazdów, gdyż będzie to okres próbny.

– To najnowsza dostępna obecnie na świecie technologia, która mam nadzieję stanie się w krótkim czasie użyteczna dla mieszkańców miasta oraz osób podróżujących do Łomży lub przez nasze miasto. Zdecydowaliśmy się rozwijać infrastrukturę dla aut elektrycznych, bowiem jest to kierunek w którym zmierza transport w miastach. Cieszę się, że już dzisiaj Łomża dołączyła do miast i samorządów gotowych na rozwój elektrycznych pojazdów – mówi Mariusz Chrzanowski, Prezydent Miasta Łomża, który miał okazję odbyć jazdę jednym z elektrycznych samochodów.

Dyrektor Departamentu Nowych Technologii w Engie Janusz Grądzki podkreśla, że “w związku z polityką masowego rozwoju elektromobilności w Polsce” ta firma dostarcza samorządom wielu rozwiązań, które mają służyć rozwojowi lokalnej infrastruktury na rzecz elektromobilności. – Oferujemy stacje ładowania o różnych parametrach – wolne, szybkie oraz ultraszybkie, dopasowane do indywidualnych potrzeb klienta samorządowego. Mamy możliwość wprowadzenia systemu zarządzania energią w punkcie – mówi. Jak dodaje, firma Engie zainstalowała na całym świecie 58 tys. ładowarek do aut elektrycznych w 980 miastach.

Zgodnie z zapisami wprowadzonej niedawno w życie ustawy o elektromobilności, jednostki samorządu terytorialnego będą zobowiązane do zakupu aut na prąd. W 2020 roku prądem zasilanych ma być 10 proc. pojazdów, a 2023 mają one stanowić 30 proc. taboru miejskiego. Co więcej, zadania publiczne zlecane mogą być przez samorządy wyłącznie podmiotom, których przynajmniej 30 proc. floty pojazdów użytkowanych przy wykonywaniu tego zadania będą stanowiły pojazdy elektryczne lub pojazdy napędzane gazem ziemnym (dotyczy to także komunikacji miejskiej).

Jak podkreśla prezydent Mariusz Chrzanowski Miasto Łomża nie boi się nowych wyzwań. Dodaje, że w najbliższym czasie ma być podpisana umowa ze spółką skarbu państwa PGNiG w zakresie autobusów napędzanych gazem ziemnym. W ramach współpracy po ulicach Łomży ma jeździć ich 10 takich pojazdów. Dodatkowo planowany jest zakup dwóch małych autobusów niskoemisyjnych. – Rozwój ekologicznego transportu, zarówno w miejskiej flocie, w szczególności komunikacji miejskiej i pojazdów wykorzystywanych przez podległe instytucje, czy firmy wykonujące zadania zlecane przez Miasto, oznacza czystsze powietrze, przeciwdziałanie niskiej emisji oraz wzrost komfortu życia mieszkańców – podsumowuje prezydent. Dodaje, że oprócz zalet ekolgicznych, inwestycje w niskoemisyjne “empeki” mają stanowić krok do planowanej na przyszły rok bezpłatnej komunikacji miejskiej.

 

UM Łomża

Related posts

Leave a Comment